Friday, January 30, 2009

...tak de keje cari keje...

erm mlm td balik lambat...huhu...org lain dh leh tido dh...aku kat kul 11 baru sampai umah...bila dah lik...takkan nk terus tido kot...peyut tgh kenyang lg...dah 2 mlm dapur umah tak berasap nih...erm bukan 2 mlm...dah 3 mlm daaa...selasa rabu khamis...eh blaja hr lak aku... klu masuk hr ni...4 mlm la dapur tak berasap...

......................................

ish tak leh jd nih...lik nnt kene masak gak nih...dah 2 malam asik beli mkn kat pasar mlm je...semalam aku perkene ikan kembong 3 rasa, sup cendawan ngan kangkong blacan...sedap...huhu camne aku nk slim nih...mam byk nih...haha

......................................

erm sementara nak tido...kasi peyut ok ckit...aku main laptop abe aku...nk main game tak de mood...jd aku meneroka la photoscape...nk edit gambo...tu memang aku suke...hehe...sempat try edit yg nie je...sbb dh kul 12.30 dah...sesaje je mengedit...nnt nak mengedit lg lah...byk yg tak tau lg nih...


Wednesday, January 28, 2009

...Best nye berkelah kat Ulu Yam...

Semalam hari selasa bersamaan dgn 27/01/09 aku sefamily g berkelah...mandi manda kat sungai tua ulu yam...aku diwajibkan bawak mihun goreng...hehe tak lah wajib...tapi kene bawak le ape2 makanan...walaupun dh byk...

Pagi2 lagi aku dah bangun nak masak mihun...semangat tu...mlm tu pun aku dh prepare dh bahan2 yg nak dimasak...siap cuci bersih lagi...bangun pagi cuma kuarkan dr peti ais...n masak lah...

ni la rupanye...1st aku rendam bihun...pas tu masak bahan2 tu dulu...dah campur seme aku pun asingkan la tu jd kan 4 kali masak...ye la mana muat kuali nak masak 3 peket mihun...huhu...berpeluh dibuatnye...n ni lah hasilnye...

kitorang kuar dlm kul 11 lebih...tggu family kat petronas yg dekat dh ngan ulu yam...pas tu kitorang stop jap kat tepi tasik...sempat le berposing masing2...tgk la abangah aku pantang jumpa kamera...

n siap ada kambing lg tuh...sape punye terlepas pun tak tau la...jinak lak tu...pntang nampak org mkn kambing tu dtg nk join skali...luas tul tasik ni...n klu nk tau sebalik empangan tasik tu...kat bawah2 tu umah org...eee mcm mengerikan...umah bwh sblah tu empangan...

ha ni dh sampai destinasi...abg2 aku tgh prepare bahan nak bakar membakar...ina pun siap amik video lg...org amik gambar dia, dia g amik gambar kita lak...

ha ni lah dia org2 yg join berkelah...kitorang g ramai la jugak...5 buah kereta n adik aku naik motor ngan aweks dia...erm mcm2 makanan ada...ada nasi lemak ngan air teh o mak buat...mee goreng kakak ipar aku buat...aku dh bawak mihun goreng...along aku, aweks n membe dia yg paling byk bwk mkn...hehe...

along aku sponsor ayam, daging, hotdog n ikan untuk dibakar...pas tu siap beli air kotak soya n air gas...rut beer n orange...erm tengok la tu semangat tul Abe I bakar ayam tuh...aku dh siap mandi manda dh...

ni le sungai...bukan tasik tau...semangat tul seme mandi nih...abg aku ngan adik aku tak de keje siap nak wat empangan seniri tu...erm tak de org amik gambar aku...aku amik le gambar seniri...eh kakak ipar aku ni nk wat titanic ker kt blakang aku ni??? hehe...

erm dah puas mandi manda kene lah berkemas nak balik...khemah tu pasang tuk nak tukar2 baju jer...n jd tempat izzul anak buah aku bom...kat seberang sungai tu kat laman Bestari tu ade pondok...siap bole sewa, nk bom n nak tukar baju n apa2 je le...sewa klu tak silap rm 30 hengget...tp kitorang dh ada khemah...tak yah le sewa pondok tu...

ha ni la 4 buah kereta...1 kereta, kawan ayah aku dh balik dulu...bederet keta ha...yg adik aku tu lak tgh geram cermin motor dia pecah..mesti ada org wat tu...dh simpan seme brg kitorang pun lik la ke umah masing2...yg nyata cuti cuti malaysia ni memang menyeronokkan...skali skala...tp sian adik aku sorang tak pat join...yg dok kat johor tu...dh keje polis bukan senang nk pat cuti...huhu...nak wat camne...len kali leh join...

...Erm 1st time masak sup tulang...

ha ni la keje hari isnin aku...masa cuti raya cina...lepas balik dr shopping kat tesco mall...aku memulakan projek aku...1st try...hari tu lie teringin lak nk makan sup tulang rusuk nie...nampak je ada tulang tu terus dia nak beli...n aku le tukang masak nye...selalu bila dtg je daging pejal je yg ada...

............................................

erm masak punye masak...akhirnye ni la dia...haha byk nye daun sup daun bawang aku ubuh...aku tak letak bawang goreng sbb lie tak suka...n kawan tuk sup ni...aku masak sambal ikan bilis...

............................................

erm habis 4 ketul makan tghr...I 2 ketul lie 2 ketul...tapi dagingnye tak byk pun...sbb tu la agaknye masa tgh pilih tulang tu, ada makcik tu siap teliti tul dia pilih...sbb nk pilih yg byk daging agaknye...n tuk makan malam tinggal 2 ketul je...haha..mlm tak leh mkn byk...sbb tu tinggal kan ckit jer...

...........................................

tu la dia percubaan pertama...yg penting lie kata sedap...hehe..cuma bg dia la, dia kata masam ckit klu nk hirup kuah je...tapi klu mkn nasi sedap...hehe terlebih limau la tu...tapi I makan sedap jer...haha

..........................................

Takpe takpe len kali I try lg ye...

...kahwin sedara kat ampang...

hari ahad lepas aku g umah org kawin...anak sepupu mak aku kawin...kiranye 2 pupu aku ler yg kawin...

......................................

temanye gold krim rasanye...ikut kaler baju pengantin ler ngan scallop derang...cuma yg kompius ckit family derang pakai baju kaler biru...hehe..mungkin nak lain dr pengantin kot...baru la different...

.....................................

sblum g sempat gak posing2 kami laki bini...kami pun nak gak pakai sedondon...lg pun sementara tggu family aku dtg, kitorang posing ler...

ha... ni la raja sehari nye...ape nama pengantin yek...alamak lupa la...cuma ingat pengantin lelaki ni dr melaka...pelamin dia lawa...cantik bangat...n klu tak silap la...dgr2 seme skali abis dlm 12 ribu...baju, persalinan, mekup, khemah...catering tak tau skali rege ke tak...

erm yg ni, antara rombongan family aku...yg lain tak g...yg ni je g... ina pun sempat le menyumbangkan beberapa lagu...sampai ade la mamat2 yg dok usha...tpi usha punya usha...rupanye sedara jugak...hehe...tu la dia... sedara pun klu tak dikenalkan mak2 kita, maka tak kenal lah kita...

Saturday, January 24, 2009

...Rindu la....

erm rindu nye kat anak buah aku yg sorang ni...geram nye lama tak jumpa...huhu...siap nnt izzul..mak lang jumpa izzul...mak lang geget2 izzul....

baru dapat kaki...hehe..jln pun tak tul lg...untung jd anak buah pertama...ape nk seme dapat...hehehe

video

Thursday, January 22, 2009

...Tips Sayang-Menyayang...

1. Sayangi dia dengan hati, bukan dengan perasaan. Jika anda meletakkan sesuatu perhubungan berdasarkan perasaan, ianya akan gagal kerana perasaan sentiasa berubah dari masa ke semasa.

.

2. Sayangi dia seadanya. Di dunia terdapat hampir 6 billion manusia dengan 6 billion personaliti. Dia sememangnya seorang yang istimewa dan biarkan ianya kekal begitu. Jangan sesekali terfikir untuk mengubah apa- apa tentang dia kerana sekali anda mengubah, selamanya anda akan terus mengubah dirinya. Tentu anda masih ingat, anda terpikat padanya kerana dia adalah dia. Maka, tiada alasan untuk anda mengubah dia untuk menjadi seseorang yang lain.

.

3. Sayangi dia sepenuh hati. Sesungguhnya dia telah banyak bekorban untuk anda. Dengan kelebihan yang ada padanya, dia berpeluang untuk menjalin hubungan dengan seseorang yang lebih sempurna tapi demi cinta, dia telah memilih diri anda. Maka, jangan sesekali cuba untuk mempermain-mainkan keluhuran cintanya.

.

4. Hormati pendirian dan keputusan dia. Jangan anda merayu dan jangan mencipta alasan supaya dia menerima cinta anda kerana kelak, yang anda akan dapat darinya hanyalah cinta simpati dan bukannya cinta setulus hati.

.

5. Yakinkan diri anda akan keistimewaan dia. Dia adalah satu- satunya di dunia ini dan jangan mengharapkan kesempurnaan dari dia kerana dia telahpun cukup sempurna semenjak anda mula terpikat padanya.


6. Percaya akan dirinya. Sentiasa bersangka baik padanya jika kita juga mahukan sebegitu darinya. Pastikan anda akan sentiasa meletakkan diri anda di tempatnya sebelum melakukan apa-apa. Jika anda sendiri tidak dapat menerimanya, apatah lagi dia.
.
7. Jangan berjanji menyayangi dia untuk selama-lamanya kerana selama- lamanya bagi anda mungkin akan berakhir keesokkan harinya, tapi berjanjilah untuk menyayangi dirinya seolah-olah setiap hari itu adalah hari yang terakhir untuk anda berdua.
.
8. BERCINTA dengannya adalah seperti memberi hati anda kepadanya untuk dilukai tapi kepercayaan itu penting. Percayalah kepadanya, nescaya dia akan melindunginya sepenuh jiwa dan raga.
.
9. Jangan sesekali meninggalkan dia tanpa sebarang alasan. Dia bukan hanya akan setakat menangis kecewa dan kemudiannya meneruskan hidup seperti biasa, ketahuilah bahawa jiwanya akan mati secara perlahan.
.
10. Jangan cepat berbangga dengan diri anda, memenangi hatinya bukanlah satu kejayaan yang mutlak tetapi anugerah itu hanya layak anda perolehi setelah anda berjaya menyayanginya sehingga ke akhir hayat. Ketahuilah, dia memilih anda adalah kerana dia percaya bahawa anda adalah seorang yang jujur dan akan menepati janji. Anda telah bersusah payah dan berusaha sedaya upaya untuk memenangi cintanya, maka dengan itu haruslah juga anda berusaha untuk terus menyintai dirinya dengan apa jua keadaan sekalipun.

Wednesday, January 21, 2009

...Doa buat Semua...









...benteng pertahanan diri, keluarga dan harta benda...

Terjemahan;

Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya), tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-Nya. Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar. (Surah Al-Baqarah ayat 255)

CARA

1. Baca Ayatul Kursi dengan 9 wakaf 2. Untuk melindungi diri sendiri: selepas baca ayatul kursi tiup disekeliling mengikut pergerakan tawaf kaabah, dengan niat melindung diri. 3. Untuk melindungi rumah: baca ayatul kursi sambil berjalan mengelilingi rumah (mengikut pergerakan seperti tawaf kaabah). Berjalan sama ada didalam atau diluar rumah.








CARA

1. Lunjurkan kaki ke arah Qiblat 2. Mengangkat dua tangan seperti berdoa 3. Baca ayat-ayat Muawwizat sehingga selesai (tidak termasuk membaca Surah Al-Fatihah) 4. Tarik nafas kemudian tiup pada tapak tangan sehingga habis nafas 5. Tarik sikit nafas kemudian tahan nafas sambil menyapu tapak tangan keseluruh anggota badan yang boleh dicapai kecuali anggota sulit. 6. Lakukan sekali sebelum tidur & selepas solat subuh setiap hari.

...Ni takdo kojo...cari kojo...

"haha...gatal nye aku...benda cam ni pun nak amik gambar ke..."
'la ape salahnye...wat kenangan kan...bukan selalu...'
................................
1st time dpt brg dr family mertua...erm byk gak nih...hehe...dapat kelendar 1...ada gambar umah2 org felda...cantik sgt...mane umah cantik nnt masuk la dlm kalendar...pas tu dpt kain batik n kain pelekat, dpt bahulu 1 peket n dapat limau bali 7 biji...tinggal 2 je...ish ish ye la 4 biji dh bg mak...sebijik dh mam kt opis...
................................
ha pas tu dpt gula 9 kilo n 5 peket ajinomoto yg rege 50sen tu...eh gambar pak aji tak de lak..haha, dpt pun org sedekah masa wat kenduri...2 kilo gula dh bg mak...tinggal 7 kilo lg...dh bungkus letak dlm plastik B5 tu...tp tinggal kt kg pun byk lg...ada dlm 10 kilo lg kot...rasanye la...n pas tu lie pun sempat le petik 7 biji lemon tu...3 biji dh wat air kat opis...tak petik byk2 sbb tak tau nk wat ape...tapi lepas ni leh petik byk2 n bg kat member2...
................................
org lain pun dapat gak brg2 dr mertua...relek je...aku siap cite dlm blog lg...haha...erm biar la...saje je...nk wat camne aku bukan nye dpt dr mak mertua tapi dr mak sedara lie...baik sgt famliy dia...tu yg rasa lain tu...tak pe lah...yg penting HAPPY...haha...
...............................

Tuesday, January 20, 2009

...apa kan daya...tak ada rezeki...

Hari sabtu lepas ina g ujibakat AF7...tapi nasib tak menyebelahi...tak ada rezeki...pas tu kali ni ina kata klu dh dtg sekali sesi uji bakat,tak leh dtg lg tuk kali ke-2...org astro kata tahun ni sekali sorang je...klu nak kene tggu tahun depan...

.........................

nak wat camne dah sampai stage 3 tp tak lepas nk masuk stage akhir...kata ina juri cikgu shafi, nurul...derang kata suara ada...vokal ada...tapi tak ada ekperesi...ala memek muka la tu...tak cukup kata derang...

.........................

aku cite kat lie pun dia kata ape la derang ni..kata nk masuk AF nak blaja...sampai dlm tu ajar le budak2 tu...klu suara ada nape tak amik...yg lain tu kan bole di ajar...ye la dia kata nnt last2 yg masuk tu suara tak brape sgt pun...rupa je yg lebih...erm nk wat camno tak do rozoki...

..........................

tapi sib baik la ina tak frust menonggeng cam kawan dia...sampai taknak dh menyanyi gara2 tak dpt masuk AF6 tahun lepas...tak pelah..pas ni ina kata nak g uji bakat Bintang RTM 2009 lak...tapi bulan feb baru mula...ada rezeki ada la...klu tak ada tak pelah...InsyaAllah ada rezeki lain...hehe...






...terasa rindu la pulak...

Terasa rindu la pulak...asik teringat je umah husband kat lepar tu...dah lama tak rasa suasana kampung...sesekali rasa seronok sangat...teringat-ingat 1st time sampai dlm kul 5 lebih ptg khamis tu...duduk2 jap...pas tu nak mandi...
.....................
ya Allah... terkejut tengok kolah besar sangat...selalu guna baldi atau tong bulat je...ni rasanye boleh berenang kat dlm tu...pas tu kolah tu tutup ngan zink kata abah taknak masuk abuk2...buka ckit je ruang nak amik air...
....................
ntah la tak tau nape takut sgt tengok kolah besar2 nih...rasa cam ada benda je kat dlm kolah tu...dok tengah intai...atau nak tarik tangan kita...masa mandi pun dok jauh ckit dr kolah...hehehe...lie ngan abah dia dok gelak je la tengok aku...
....................
pas tu bila mlm abah dia beli mknan punya la byk...nasi pataya sorang 1, pastu beli lg burger sorang 1...ngat kan takde ape2 yg nk d makan...rupanye abah dia dh beli lauk dh...tp tak cakap...pg esok nye br jumpa...pas tu ape lg...tong sampah la jwabnye...sebab tak simpan dlm peti ais...
.....................
dok sane mcm bunyi dgr...atas bumbung siap dgr ada benda berjalan lg...ngat kan kucing...tp abah dia kata musang...ntah musang ape tak tau la...tp abah dia kata musang yg mkn buah...bukan musang yg mkn ayam tu...
....................
bila malam sejuk sangat...seronok tido...tak yah pasang kipas pun tak pe...huhu rasa cam best je dok kampung...tapi aku ni penakut ckit la...bila kat sane hr tu...mcm2 dok pk...rasa ada momok la...takut binatang2 kecik la...tengok cicak kobeng lalu kat dlm toilet pun rasa dh nk melompat kuar dr toilet...hehe...
....................
pas tu jumpa cengkadak la...mcm2 ada la...n yg paling best tido ngan kumbang...bgun pg ada rasa benda bulat kat blakang bdn...tengok punya tengok...kumbang...eee... geli geleman rasanye...klu sblum tido dh sedar ada kumbang kompem dh kene bunuh dulu...tapi hehe... masa husband i buang tu pun rasanye kumbang tu dh mati gak...sbb kene lenyek agak nye...
....................
tak pe len kali klu lik lg...akan ku kuat kan semangat kekampungan aku ni...
...................

Bila Rindu
dikeheningan malam,
termenungku berseorang
tak lena mata dipejam
terdengar suara terngiang
suara merdu yg di sayang
bagai kau didepan mata
ku capai tapi tak kenal
sukarnya memendam rasa
ingin ku luahkan kata
bila rindu,
terkenang mu siang terasa sayu
syahdunya jiwaku bila malam,
makin kelam
jauh terbang diriku melayang
aku rindu,
sentuhan mu ku rasa sayu
inginkan jiwamu selubungi,
jiwa ini,
bawa ku dlm pelangi
melepasi segala hati ini
jauh angan ku lena,
ku rasa kita bersama,
kau bawaku ke sana
ke alam kisah yg lama,
kenangan di dlm jiwa....

Monday, January 19, 2009

...Pengalaman di umah mentua ku...haha...

ha... ni la 1st time aku nk menjejakkan kaki di umah mertua aku...huhu...mula2 tak pk apa...
tp bila dh dekat risau takut pun ada...
ye la kat umah tu cuma ada abah n adik lelaki dia je...maknanye aku je la pempuan yg ada nnt...
mak dia dh meninggal 2 tahun lalu...
ni la rupa driver i...hehe serius muka suami i...org tak mau tangkap gambo...kita amik gak...hehe

ni lah suasana nak balik kg suami i...hutan kelapa sawit...ni dah lepas tol...dah masuk felda sawit dah...

dah lepas hutan sawit...hutan pokok2 besar lak...huhu...takut klu malam...gelap gelita...tiang lampu jarang no nak jumpa...

erm siap sign board pun den amik...ni la bandar jengka...biasa je...tapi meriah kat situ...

dah sampai dah...ni lah dia felda lepar...tempat suami i membesar...gambar hutan tu di amik dr blakang umah je...umah atas bukit...selang 1 meter dah gaung kat bwh tu...eee takut gak nengok...tapi best bila pandang bukit sebelah sana tenang je rasa...

Cuba teka pokok ape ni? ha ni lah pokok lemon...byk buah nye..lebat sangat...subur tul...penuh sangat, yg muda yg dah masak seme ada...tengok lah kat bawah pun berselerak...yg nampak tu yg dah masak yg muda erm tak brape nak nampak lah...sempat rasa buat sambal belacan guna lemon...padahal pokok limau ada kat hujung tu jugak...tapi org lain nye lah...pokok lemon ni suami i punya...dia seniri yg tanam...

ha ni lah umah suami i...ni hari jumaat...kitorang kene kemas umah...sbb sabtu mlm ahad nak buat kenduri doa selamat ngan tahlil...uh memang dasat...sampai terbersin2 dibuatnye...

erm tengok lah...betapa rajin nye dia mengemas...sempat lagi tu tengok barang2 lama yg terjumpa yg arwah mak nye simpan...dulang hantaran tu pun suami i tak guna...walaupun arwah mak dia beli tuk dia ngan adik dia guna...jawab nye adik dia sorang je la guna...alamak seksi lak suami i tu...hehe...

ha ni time nak balik...turun bukit la nih...cantik pandangan nye...

masa nak lik ni...mau la senyum ckit...malu tp mau...hehe..ni la jambatan lalu sungai pahang...
lalu kat jambatan ni rasa cam masuk istana lak...cantik...

ni la h pengalaman g kg suami i...rasa cam sedih je bila nk lik kl...dok sane...sejuk sangat bila mlm...org2 sane pun mesra alam...makcik2 sana ramah2 seme...masa kenduri seme derang yg buat keje dr kul 8 lebih pagi tu sampai la malam...habis basuh pinggan pun dah nak dekat kul 11 mlm...tak pe lah len kali leh balik lagi...sian abah tengok cam sedih je time kitorang nak balik..tinggal abah ngan adik laki je... jadi org bujang balik...makan asik tapau je...

aku pun masak cuma hari jumaat tu je ...tuk mkn tghr je...mkn malam mkn kat umah mak sedara kat jengka 15 kot dekat ngan bdr jengka...tido sana n pagi sabtu lepas g pasar borong beli barang balik lepar, bila balik ramai dh makcik2 tu ada kat umah..derang yg masak seme dr tghr sampai ke kenduri mlm...

malu gak rasa bila makcik2 tu seme tegur ni la pengantin...ni la pegantinnye...mcm2 soalan interview kuar...n mcm2 cite la jugak kuar pasal suami i...tapi Ahamdulillah ape yg diceritakan seme yg elok2 je...

yg paling aku suka pasal cite berkebun...memang dia suka menanam...mcm2 ada serai, lengkuas, daun kunyit, daun pandan, pokok lemon, pokok ubi...seme ada...tapi tak sempat nk amik gambar...huhu...

ahad pagi cuma panas kan lebih2 makanan n makan...kemas pinggan mangkuk n susun dlm almari balik...yg buat pun suami i, abah n adik dia...aku tolong ckit2 je...sebab nak buat sarapan...pas tu siap2 nak balik...huhu sedih gak...tapi tak pe len kali lik lagi...

lik dr sana dapat buah tangan byk...dapat kain batik ngan kain pelekat,dapat buah limau bali 7 biji n dapat gula 9 kilo...org sedekah masa kenduri...ajinomoto 5 peket...dapat bahulu...hehe...n amik buah lemon tapi tu pun ckit je...hehe...nnt lik lg leh amik byk2...

Wednesday, January 14, 2009

...sok nak jalan2...

hehe haha huhu...erm ape aku rasa nih...rasa happy ada takut pun ada nih...sok nak lik jengka nih..kg husband...ni lah 1st time nak jejak kan kaki kt tempat dia membesar...sbb tu la risau...dr mulal kenal sampai bertunang sampai la skrang dah 2 bulan kawin...baru skrang nk lik kg dia...

klu cite ngan member2 pun derang tak caya...takkan aku tak pernah jejak langsung kat umah mertua aku...tu lah aku seniri pun tak caya...nape jd camnih...klu couple lain dh tak terkira derang g umah mertua atau bakal mertua...tapi aku baru nak jejak...hehehe...tu pasal la takut...tak pernah jumpa sedara mara dia sebelah pahang...

masa kawin pun jumpa pun tak ramai...ye la yg membuat kan lainye husband tercinta aku ni anak yatim piatu sejak dr kecik lagi...mak ayah sedara yg jaga dr kecil...tapi tuhan lebih sayang kan mak yg jaga n didik husband aku ni... mak yg jaga pun dh tiada...

so skang yg ada kat kg hanya abah n adik lelaki dia je...jadi bertambah tambah la risau takut malu...seme ada...n tambah2 lak nnt nak jumpa sedara mara yg lain...huhuhu harap2 aku bole bwk diri nanti...huhu

dah lik dr jengka nnt leh story lagi...ape terjadi? nanti lah cite ye...hehe



...Erm letih tau nk layan minah ni...haha

ha ni la 1 1nya adik pempuan aku...yg letih nye... baru2 ni dia tgh dok pening sampai seme benda nk wat tak kene... rasa nak demam la...letih badan la...macam2 la lagi... em nak tau...ni seme penangan AF...AF7... Bayangkan dr AF3 lg dia dh dok berangan nak masuk AF... Sampai seme buku dia tulis Ina world AF7...


dh minat dia ke situ...nk wat camne kan...tambah lak memang family aku seme support... terutamanya mak ayah aku... baru2 ni iklan dh kuar dlm astro...AF7 n senarai2 lagu... dia kata nk pilih lagu kalis rindu...tapi dia tak tau nak pakai baju ape... ina tanya aku nk pakai apa...aku pun tak tau nk suh dia pakai baju apa... erm jgn tak pakai ape2 sudah la... tapi faham2 je la nk masuk tu bukan nye senang kan... aku cuma harapkan yg terbaik je untuk adik perempuan aku nih..





Tuesday, January 13, 2009

...My Love Story...

Erm...Hari bermakna dalam hidup ku... Selepas majlis selesai bermula la 1 lembaran baru dalam hidup aku...
selepas mcm2 peristiwa dilalui akhirnye aku dah sah menjadi isteri orang...
My love story simple je...tak macam pasangan lain bercintan cintun selamanye yg boleh untuk mengenali hati budi...kata org la...

Alhamdulillah...dh jodoh...aku trima dgn hati terbuka...Sebab aku percaya pada jodoh pertemuan yg ditentukan Allah SWT...
aku kenal my husband melalui seorang kawan karib aku...
dia pas kan no telefon aku kat husband...dia msg n cal...bila dia cal aku, aku tanya sape dia pas tu dia main2...
aku geram aku cakap nk report polis...terus dia takut...hahaha ...yg tu memang aku tak leh lupa...camne gabra nye suara dia nak explain balik kat aku...akhirnya aku tau ape critenye...

aku pun tak tau bila kitorang sah couple...cuma yg aku tau 20 may 2007...selepas 2 3 hari asik ber msg...dia cal aku...itulah 1st time dia cal aku n dgr suara dia...berkawan bercinta..hehe...5 bulan pas tu kitorang bertunang...tanggal 21 october 2007...
selepas setahun bertunang maka termeterailah ikatan pada 8 November 2008, selepas aku dinikahkan oleh ayah aku selepas solat asar...
dan keesokkan harinya 9 november 2008 majlis bersanding pun berlansung...

Alhamdulillah semenye berjalan lancar...walaupun ada kelewatan ckit dr ape yg dirancang...hehe...
begitulah serba ckit Love Story btween Ms Nissa & Mrs Rosli...n story yg lain2 tu biarlah rahsia...
menjadi kenangan yg abadi antara kami...





...Fadhilat Menjadi Wanita ISLAM...

Buat sahabat-sahabat yang sudah berkahwin ataubertunang serta yang tiada sebarang hubungan, harapsampaikanlah artikel ini kpd para wanita......

1. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada70 orang wali.

2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada70 lelaki soleh.

3. Seorang wanita yang jahat adalah lebih burukdaripada 1,000 lelakiyang jahat.

4. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebihbaik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

5. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknyadaripada badannya (susubadan) akan dapat satu pahaladaripada tiap-tiap titik susu yangdiberikannya.

6. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulangke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahalajihad.

7. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yangtidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akanmendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

8. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayangdan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayangakan dipandang Allah dengan penuh rahmat.

9. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar danberjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adabrumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awaldaripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 maalaikatdan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalamsyurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kudayang dibuat daripada yakut.

10. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam harikerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan olehAllah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hatianaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

11. Wanita yang memerah susu binatang dengan"bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doakeberkatan.

12. Wanita yang menguli tepung gandum denganbismillah", Allah akan berkatkan rezekinya.

13. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akanmendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah.

14. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat padasuami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurgadari mana-mana pintu yang dia suka.

15. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa padasiang hari.

16 Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat padamalam hari.

17. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahunsolat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnyaAllah mengurniakan satu pahala haji.

18. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepasbersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

19. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akanmendapat pahala 12 tahun solat.

20. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh(2 1/2 tahun), maka maalaikat-maalaikat di langit akankhabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

21. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknyayang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahunsolat dan puasa.

22. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akanmendapat pahala 7tola emas dan jika wanita memicitsuami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

23. Wanita yang meniggal dunia dengan keredhaansuaminya akan memasuki syurga.

24. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akanmendapat pahala80 tahun ibadat.

Pandangan: Amatlah mudah bagi seorang wanita untuk menjejak Syurga.Namun begitu mengapa terlalu ramai yang masih hidup dalam kejahilan?Sang suami pula perlu ingat, tidak kamu jejaki syurga sebelum keluarga kamu menjejak syurga. Jangan ingat hendak kahwin empat jika yang satu belum terbela.Yang belum kahwin tu ingat, kamu terdedah kepada kemungkaran. Iman akan dicabar sehebat-hebatnya ketika ini.

...Senjata Wanita...


Inilah rahsia Insan Bernama Wanita...

...Airmata...
Airmata perempuan memiliki kuasa luar biasa, digunakan untuk menagih rasa belas ihsan sama ada ketika ditimpa kesusahan atau tatkala meminta sesuatu yang susah didapati.

...Senyuman...
Dengan senyuman manis, perempuan boleh menguasai mana-mana lelaki. Senyuman seorang isteri melembutkan hati suami yang keras atau sedang marah.

...Tuturkata...
Tuturkata yang manis, pandai memilih kata-kata yang manis apabila meminta sesuatu yang dihajati. Gunakanlah ia untuk menyenangkan hati dan memberi semangat kepada suami.
...Berhias...
Wanita pandai berhias untuk menawan nafsu lelaki. Dengan kecantikan wanita mampu menjadikan lelaki tergila-gila. Sekiranya perkara sedemikian dilakukan kepada suami, tenteramlah suami ketika di rumah.

...Pandai...
Pandai mengambil hati untuk menarik perhatian lelaki. Apabila si isteri lakukan kepada suaminya, pasti kasih sayang akan sentiasa mekar ...

...HAKIKAT PERNIKAHAN...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...

Ada banyak alasan manusia yang membuat dasar dari hakikat pernikahan, hakikat yang seperti apakah yang paling membahagiakan? cuba kita lihat...dan manakah pilihan kita???

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana SEX, maka pasangan rajin bertengkar jika servis di kamar tidur tidak memuaskan. Atau rajin hadir di SEX party.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana HARTA, maka pasangan bakal bubar jika bangkrup.
- Jika hakikat pernikahan adalah kerana BEAUTY/BODY, pasangan bakal lari jika rambut beruban dan muka keripot atau badan jadi gendut.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana ANAK, maka pasangan akan cari alasan untuk pergi
jika buah hati (anak) tidak hadir.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana KEPERIBADIAN, pasangan akan lari jika orang
berubah tingkah lakunya.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana CINTA, hati manusia itu tidak tetap dan mudah
terpikat pada hal-hal yang lebih baik, lagipula manusia yang dicintai pasti MATI / PERGI.

- Jika hakikat pernikahan adalah kerana IBADAH kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu
KEKAL dan MAHA PEMBERI HIDUP kepada makhlukNYA. Dan ALLAH mencintai
hambaNYA melebihi seorang ibu mencintai bayinya. Maka tak ada alasan apapun didunia yang
dapat meretakkan rumah tangga kecuali jika pasangan mendurhakai ALLAH.

Friday, January 09, 2009

...My First story...


Erm ...ni cite pertama nk tulis dlm blog nih...
Almaklum lah...sebelum ni tak pernah buat pun...
tak tau pun camne nk wat...member dh ajar baru la cuba try test...

So sebagai intro nye...ni la dia...hehe...
lepas ni klu ada cite kompem la tulis dlm nih...
klu ada cite baru, n gambo baru...
cuba try test dulu, then baru bg add ni kawan2...
kawan2 sek n kawan2 kolej...kwn2 1 opis den bg jugak wlupun dok sebelah2...hehe...
sebagai permulaan mesti nk cite nk letak foto2 kawin...hahaha...
buat tatapan membe2 yg tak dtg majlis n tak tgk gambar lg...




Thursday, January 08, 2009

Epal dan ilmu...


Salam...hi...
"Saya ada satu epal, anda ada satu epal. Kita tukar epal, anda ada satu dan saya tetap ada satu. Jika anda ada satu ilmu dan saya ada satu ilmu, kemudian kita tukar ilmu tersebut, anda ada dua ilmu dan saya ada dua ilmu"...
erm...jd jom kita share apa yg patut ye...
Ni lah permulaan nye aku memulakan blog...yg diajar kawan2 seopis aku...
ape2 cite akan di update...hahaha