Monday, July 05, 2010

...Crite Criti di ujung minggu...

Salam...ermmm nyum nyummm...tgk pice tak? hehe...durian kan...ari sabtu n ahad lepas kitorang tak berjalan maner pun...sbb nye dak cik afiq demam...huhu...tapi skang dah ok dah...Alhamdulillah...tak pe sat agi cite yek...

ermmm, narnye sabtu ari tu, dah tak kuar memana kan dtg la rajin aku nak masak memasak nie...hehe...hubby request dr awal mggu lagi...tapi disebabkan masa yg tak mengizinkan baru sabtu ari tu dpt dilaksanakan...hubby faham...tak pe...hehe...

kan skrang ni dah musim durian balik...so hubby request la suh buat kuah durian...haa jadi nye sabtu ari tu terlaksane la...sejak musim durian nie...dah 3 kali hubby beli...1st n 2nd beli buat makan je...yg 3rd ni, beli mmg khas untuk buat kuah durian...

erm caya tak, 5 biji tu mmg khas buat kuah durian...haha...Ya Ampunnnn..mmg byk bangat...hehe...hubby la yg nak...dia kata takpe kompem habis nnt...tapi mmg ye pun...semalam dah tinggal separuh dah...


tengok la punya la byk kan...beli 20 hinggit...4 biji...pas tu org jual tu bg free sebiji...kitorang beli kat pasar mlm kat sentul, masa balik ari jumaat, pas amik afiq trus g cr durian...tapi ari sabtu baru hubby keje kan durian2 tu...dr kupas sampai la buang biji2 nak tinggal kan isi...seme keje hubby...hehe...aku lak tukang masak nyer...


ni bahan2 nye ye, yg digunakan tuk masak kuah durian...hehe...mcm nak blajar masak lak kan...dlm periuk tu isi durian bila dh buang separuh biji2 durian...pas tu gula kabung, guna 2 ketul jer, kitorang tak guna gula merah, sbb bg kitorang gula merah tak brapa nak sedap... pas tu santan n garam ckit...pas tu kitorang tanak pulut lak...sbb hubby nak mkn ngan pulut..aku lak mkn ngan roti je...pulut mkn gak tapi ckit2 jer...hehe...

klu nak tau narnyer kuah durian ni penuh seperiuk tau, mmg pekat...kat mane garisan kuah tu, haa byk tu  la kuah tu, nasib tak tumpah jer...tapi lupa lak nak amik pice...yg ni dh tinggal separuh dah, sbb dah bg kat mak 1 bekas penuh tapewer kfc putih tu n dh mkn...ermm memang jenuh la hubby mkn...hehe...

sementara masak, afiq dok main kat walker n main ngan ayah...pas tu dh setel masak mknan tghr, kuah durian n dh mkn tghr...demam afiq dtg balik...kan ari tu ade cite yg afiq demam...bila mkn ubat, ilang pas tu 5, 6 jam pastu demam dtg balik...

tgk la pice tu, bila tak demam afiq aktif mcm biasa...pas tu bila demam merengek ckit2 pas tu bom...pas tu hubby beli la cool fever...n tepek la kat kpala afiq...tapi mcm tak berkesan je...mcm tak kurang je panas afiq...last2 kitorang letak air asam jawa...n jaram je kat kpala afiq...tak brapa lame lepas tu kurang panas afiq...ermm...berkesan tul petua org2 tua nie...opah afiq la yg suh buat...

tapi ptg tu gak, kitorang bawak jugak afiq g klinik balik...nak mintak ntbiotik...sbb opah afiq suh g gak...sbb demam berbalik2...g klinik dokter cek, demam...pas tu tekak dh merah, patut la afiq kurang menyusu n mkn...rupanye tekak sakit...huhu...


bila afiq dah mn ubat n ntbiotik...kurang panas afiq mlm tu...aku n hubby pun tetap jaram kan kpala afiq ngan air asam jawa...n alhamdulillah, kurang demam afiq...

buktinyer...hehe...ni la pice nye...pagi ahad afiq bangun mcm biasa...tak merengek...terus nak main...ditepuk2 nyer perut ayah n muka ayah...hehe...pas tu menyusu, mkn ubat n mandi kan ckit afiq...pas tu terus main cam biasa...

bila letak dlm walker, cam biasa bila nampak ade mende kat bawah, terus nonggeng nak amik brg...huhu...seriau aku...bila nampak afiq buat cam tu terus jerit aku dibuat nyer...pas tu afiq, kesana kesini main ngan ayah...n bila ngantuk bom...


Alhamdulillah...lega rasanye bila afiq dah tak demam n aktif mcm biasa...mmg la dah lumrah kan...anak nak membesar mcm2 mende jadik...jatuh la, demam la, cirit birit, la, batuk selsema la...huhu...tapi sakit2 mcm tu la nak uji ketahanan badan anak...nak kuat kan badan kan...

k lah, tu jer nak cite...ahad lak, mmg tak de xtvt lain melainkan melepak je kat umah...tengok tv, masak, mengemas n main ngan afiq...eh melepak ker, ayat mcm byk keje jer...hehe...tesco pun hubby g sorang jer beli brg...hehe...malas nak kuar jalan2, sbb afiq pun baru nak baik kan...

k la...tata...hehe...mcm buat kat afiq lak...afiq skang dah pandai tata...sebut jer tata...mesti angkat tangan n tata, klu babai... afiq tak buat nyer...hehe...k la, tata...

2 comments:

kakyong said...

sedapnya doyan.. buah kuah doyan makan dgn pulut @ roti jala memang mebeles...

mai la jon contest & GA kakyong[dot]com

http://www.kakyong.com/p/contest-dan-special-giveaway.html

Liessa said...

ha ah la kak yong...betul2...
k insyaAllah nnt sy join..