Wednesday, March 31, 2010

...Jalan2 cari makan lagi...

Ni cite Ahad lepas...tapi baru hr nie nak hupdate...tak kira nak hupdate gak...hik hik...ahad lepas g umah abgngah aku kat gombak...derang ajak mkn tghr kt sane...dulu aku ngan hubby penah wat mkn2 kat umah gak n ade gak hupdate kat blog aku nie...title 'jln2 cr mkn'...kali nie abngah n kak ipar aku lak nak buat...

rupa2 nye bukan la mkn nasi ke, lauk pauk ke...upenye mkn ala2 western ckit...ckit je...haa...tu la tak bgtau...kan dah lambat nak bakar...abgngah bgtau along je sruh bawak tempat bakar...jd nye lambat la nak membakar...nak wat seppprise kot...hihi...tempat bakar tu umah aku pun ade sebijik, umah mak pun ade sebijik, klu bawak kan cepat nak baka membaka nie...hihi...

tapi tak la lambat ngat makan pun...dlm kul 2.30 dah makan...cuma kali ni tak ramai yg pat join...Aa tak de sbb keje masuk utan...tak tau la keje 911 dia ke atau polis sukerelawan dia tu...Nuar tak lik gak...de kat JB...pendi lak ade kursus felda 10 hari...ye la baru masuk keje gomen...kene la layan kursus kan...

jadi yg ade ni tetap gak la meramaikan mkn kat umah abngah aku...


ni time bakar arang kat blakang dapur umah...n pas tu bakar ayam...hubby aku tak pat tolong sbb akit kaki tak ilang lg, gara2 bediri lame masa bakar ikan kat umah kitorang ahad minggu dulu...along, abngah n adik ipar abngah (hubby adik kak ti) tolong baka membaka...


yang ni lak sesi masak kat dapur...ni la chef nye...hehe...kawan along n kak maria...dia la org kuat yg masak kuetiaw goreng, beger n hotdong... kak maria n ina jd assistant...hihi...


haaa...yg kat depan lak setia sabo menunggu nak mkn...hik hik...yg baby2 tu tak la mkn...baby2 lak bila dah puas main ape lg bomm la...adik kak ti enjut fekar kat buai...mak lak enjut afiq...yang dak izzul tolong baka kat blakang dapur...hihi...aku lak sebuk amik gambo...hahaha...ermmm tapi last2 pice aku gak yg takde...huhu...


haaa ni la menu nye ari tu...kuetiaw goreng...udang punyer la melambak...huik...gatal mulut aku pas mkn...tapi tahan jer...pas tu ayam bakar mam ngan sos blackpapper jer...pas tu ade beger n hotdog...n last skali ikan kembung bakar...tapi tak amik pice lak...lupe sbb nk mkn kot...n pencuci mulut lak buah tembikai...

pas nie mkn2 kat ne lak yer...ermmm...ade gak ura2 plan pas nie maybe kat umah pendi lak kot...kat felda sertik pahang...klu tak salah la...sbb pendi dok umah tu sorang2 so bole la klu family nak tumpang bomm n berkelah kat situ...kan kan kannn...baka membaka la lagi pas nie...hihi...klu jadi la...hrp2 on...

Tuesday, March 30, 2010

... Nurul Azham's Shoppe 1st Giveaway ...

Salam seme...
1st time nak join Giveaway nie...saje nak try test...nak join klik SINI tuk baca simple rules nye...Giveaway dr Nurul Azham's Shoppe



Dateline : 30 April 2010

So ape lagi jom cuba try test our luck...

Monday, March 29, 2010

...Afiq 5 bulan sudaaaaa...

Semalam 28 Mac afiq dah genap 5 bulan...kejap je, pejam celik pejam celik dah beso anak ibu...so pagi td 29hb bawak g cek up kat klinik...hr ni afiq kene cucuk 5 bulan...cian afiq...meragam hari ni...lepas kene cucuk ada demam ckit...aku lak EL hr nie sbb tak sedap bdn gak, lgpun opah afiq tak pat nak jaga jugak sbb de rawatan kat sepital...hubby pun nasib baik dpt MC lg sbb sakit kaki nye tak ilang lagi...

td lak masa cek up bukannye cek cam biasa, afiq kene cek up ngan nurse2 pelatih yg pakai baju biru...mula2 dgr penerangan nurse2 tu pasal pemakanan...pas tu wat ukur n cucuk lak...

Berat : 6.7 kg
Panjang : 65cm
Ukur lilit kepala : 43cm
Ukur lilit dada : 44cm
Lain2 Catitan : Development follow by age...

erm tu je la klu ikut catatan kat kad tu...ade lagi tapi malas lak nak tulis..hihi...erm ptg td pun pas mkn ubat afiq asik bom je...dlm kul 2 lebih sampai kat kul 4...afiq meragam, jap2 nangis...mula2 bom kat bilik disebabkan panas pasang sampai 2 kipas...hihi...baru la afiq leh bomm...pas tu kat kul 4 bawak afiq bom kat depan kat buaian...erm sambung lak tido sampai kat kul 6...tu pun tepaksa kejut kan jugak sbb dh lame ngat bomm...

mula2 bagi nenen dulu, pas tu mandikan ckit2, pas tu bg mam bubur yg dh tapis...mkn pun tak la byk sgt..ckit je...erm pas tu main ngan ayah nye...sampai la kat kul 9 nie...baru bomm lik...erm cian afiq...

erm k la saje nak tempek gak pice afiq...
 

ni la dia cayang ibu ngan ayah...Afiq...hihi...

erm pas tu bila sampai umah je tgk ade kertas pos laju lekat kat pintu...rupa2nye mende yg di order dah sampai...hihi...terpaksa la hubby amik kat pos laju kat shamelin...masa org de kat umah posmen tak antar lak...bila kita kuar baru la dtg nak antar brg...hihi...


ni la dia barang nye...hihi...tq adda...baju nye tak try kat afiq lg...tapi ukur dr luar nmpk besar la jugak...lg pun kain nye memeri...td dah siap basuh dh...nnt nak g jln leh la afiq pakai...kasut pun tomei je...hehe...tapi tak try lg sbb afiq kan tak brape nak chat...leh la nnt afiq bergayeee bila kuar nnt....hua hua hua...no kat baju tu no 3...hihi...Ibu, Ayah n Afiq...nanti de rezeki dpt adik, ibu beli baju, ade no 4 lak yer...hik hik hik...

Saturday, March 27, 2010

...Face Expresions Contest (Happy/Angry/Sad/Funny/Cute)...

Contes lelagi...nak join meh klik SINI...jgn malu jgn segan...memang di jemput tuk sesape je yg nak join...ade blog ke, tak de blog ke...leh je nak join...contes anjuran Mamanazashop...

FACE EXPRESSIONS CONTEST
(HAPPY / ANGRY / SAD / FUNNY / CUTE)

Create your own banner at mybannermaker.com!

n pice tuk contest ni...

v
v
v
v
v
v

taa daaaaa...


Nama : Muhammad Rafiq Naufal B. Rosli
Umur : 5 bulan

Masa ni ibu, ayah ngan afiq g mamam kat Secret Recipe dlm tesco ampang...afiq tak mam la...hihi...afiq masa ni HAPPY je...sbb nye baru lepas nenen...ye la, kene bg nenen dulu...klu tak nnt time ibu ngan ayah nak mam afiq lak nangis nak nenen...hehe...c de pice...afiq yang happy sgt...n pantang tgk kamera...mesti senyum...





...My First Ever Contest : Muka Garang Si Kecil...

Contest lagi...nak join lagi...hihi... nak join ke? meh la klik SINI yer tuk maklumat lanjut...contest ni anjuran ibu danish...



n pice tuk contest ni adalah...

v
v
v
v
v
v

taa daaaaaa...


Nama : Muhammad Rafiq Naufal B Rosli
Nama Manja : Afiq
Tarikh Lahir : 28 Oct 2009
Nama Ibu : Shazatul Nissa Mohd Nordin
Nama Ayah : Rosli Yusoff
Email : Shazatul@tsssb.com @ shaza3105@gmail.com

waa...garang ker muka anak ibu nie...hikhik...ok tu jer...




Friday, March 26, 2010

...Online Contest - Cutest Baby Birthday Picture Contest...

Salam...nak join contest lagi...jgn mara haaa...hihi...nak join??? klik Sini tuk maklumat lanjut yer...contest anjuran Fazdarazat...


dan ni la pice tuk contest ni...pice anak sedaraku...ermmm...Izzul ni anak buah yang pertama dlm family...

v
v
v
v
v


Nama : Muhammad Izzulhilmi B. Shah Rizal
Umur Masa ni : 2 Tahun
Tarikh Lahir : 23 November 2007

Wish : Mak lang harap izzul jgn ngade2 n nakal2...nnt jd anak yg baik pd ibu ayah izul n abg yang baik kat adek fekar n sepupu izul, afiq yer n adek2 yg coming soon...hehe...InsyaAllah...

k la ye pn.penganjur, harap ok dah...

...Pengajaran & Pengetahuan Di Pagi Jumaat...

Semalam ade dpt emel dr kwn...saje nak share info ngan kwn2 blogger seme...tak rugi tuk kita membaca nye...wlupun crite ni panjang, tapi baik tuk kita sebagai seorang Wanita & Isteri...
klu hubby aku baca nie...mesti dia kata, patut la aku pelik mlm td...hihi...
 ................................
Antara khidmat, keikhlasan dan taat seorang isteri/perempuan hari ini...

Memiliki suami idaman, adalah impian semua wanita di dunia ini, lalu muncul semangat yang membara untuk menjadi isteri yang terbaik buat suami tercinta, tapi malangnya di tengah jalan kehidupan berumatangga, mata tiba tiba dah tak tertahan dengan debu yang menerpa ketika menyapu rumah, atau hati sedih melihat tangan yang menjadi kasar dan keras setelah bergelumang di antara kotoran pakaian dan sabun pencuci..

Di dapur pula masih banyak pinggan mangkuk yang belum di cuci, periuk kuali yang belum di gosok, dan gelas cawan yang masih berbaki air minuman, mula di naikki semut dan serangga..

Lafaz menjadi lelah mengenangkan kain baju yang masih terendam belum di cuci, yang sudah dicuci pula belum dijemurkan, dan yang sudah di jemur pada ampaian masih belum di angkat untuk di asingkan.., masih belum bergosok dan masih belum berlipat...

Anak anak pula cepat kotorkan diri, juga cepat laparkan diri lalu kencing serta berak merata rata..

Kemudian datang tetamu ketika rumah masih berselerak, kain baju dan pinggang mangkuk yang bertabur taburan seperti pasir di tepian pantai..Oh! apa yang aku nak masak malam ini?

Nanti petang suami pulang, ingin melihat rumah bersih dan kemas, ingin makan masakan sama rasa seperti masakan ibunya, ingin berehat menonton TV, sambil memesan makanan segera dan minuman panas seperti berada di restoran lagaknya..

Lalu menangislah wanita itu mengenangkan kehidupannya yang menyedihkan, beban kerja bertambah banyak tapi suami tak tolongpun, anak pula berak tapi suami tak ingin nak basuh, lalu hujan turun lantas suami terus tertidur membiarkan kain baju basah di jemuran..

Sebelum tidur suami berpesan, pakaian ke pejabat mesti disiapkan sebelum subuh, mesti bergosok dan stokin harus berbau wangi...

Dan di malam hari pula, masih ada kerja dari suami kepada isteri, ...........Ok, cukup sampai situ.

Persoalannya?, setelah korang para isteri buat semua perkara di atas, bersusah susah dari awal kahwin hingga hari ini, tapi kenapa suami masih tak bahagia hidup bersama korang?, sehingga sanggup marah korang, tengking korang, pukul korang, dan akhirnya ceraikan korang?

Kenapa?

Ok, sebelum tu, biar aku cerita pada korang akan apa peranan sebenar isteri pada suami secara batiniah, sebab korang dalam bab lahirian, semua dah tahu, semua dah pandai masak, kemas rumah, dan basuh kain baju, tapi dalam hati ada sifat yang tak betul seperti perasan diperlukan, perasan bagus, perasan di salahkan, perasan dibebankan dan sebagainya yang buat suami rasa tak best duduk sebumbung dengan korang lalu sanggup marah dan tengking korang, dan sanggup melihat korang menderita... isk...

Sebenarnya, ibu ibu dan puan puan sekalian, senang cerita, terdapat tiga jenis isteri,
Pertama adalah jenis yang derhaka pada suami,

kedua yang Nampak taat tapi dalam hati derhaka dan yang
ketiga adalah opposite pada dua golongan tadi, tidak derhaka pada suami sama ada secara batin atau zahir, dan dah tentu golongan yang ketiga akan masuk shurga, dan golongan kedua masih boleh di selamatkan dan golongan yang pertama eloklah belajar tentang kehidupan neraka supaya tidak janggal apabila tiba di sana kelak..

Kenapa jadi macam tu?

Begini ceritanya,

Korang tahu tak bahawa seorang anak itu tak boleh meninggikan suara pada ibunya, walaupun hanya berkata “Oh” sekalipun kerana shurga itu ada di bawah tapak kaki ibu.., dan dalam kitab ada menceritakan kisah anak yang soleh yang mana walaupun ibu bapanya derhaka pada Allah tapi mereka tetap melayani dengan baik sehingga Allah menaikkan darjat si anak tadi..

Moral cerita adalah kita tidak boleh marah atau tinggikan suara pada mak sampai bila bilapun kerana itu adalah perbuatan derhaka yang boleh membawa ke neraka..,

Bagaimana jika mak kita buat silap? Tak solat atau tak nak tutup aurat atau suka pakai barang kemas melampau lampau, apa kita perlu buat?

Tetap kita tak ada hak untuk marah atau tinggikan suara pada mak kita sampai bila bilapun kerana orang itu adalah mak kita, maka kita hanya boleh nasihat dengan lemah lembut, tunaikan hak sebagai anak dan serahkan pada Allah untuk membuat keputusan, di samping itu kita wajiblah berdoa agar ibu kita dapat membetulkan kesilapan mereka.., faham?

Kita tak boleh merajuk dengan mak kerana dosa mereka, hak kita sebagai anak tetap kena tunaikan, jaga makan minum mereka, tunaikan keperluan mereka walaupun mereka hidup derhaka pada Allah!

Kerana mereka adalah ibu kita dan shurga kita ada dalam ketaatan kita pada mereka tak kira siapa mereka dan dosa mereka..

Ok, bab ibu dan anak semua dah faham..

Tapi ramai perempuan tak faham bahawa shurga mereka ada pada suami mereka!

Korang tahu tak bahawa seorang isteri itu tak boleh meninggikan suara pada suaminya, walaupun hanya berkata “Oh” sekalipun kerana shurga itu ada di bawah tapak kaki suami?.., dan dalam kitab ada menceritakan kisah isteri yang solehah yang mana walaupun suaminya derhaka pada Allah tapi mereka tetap melayani dengan baik sehingga Allah menaikkan darjat si isteri tadi..,

Moral cerita adalah kita tidak boleh marah atau tinggikan suara pada suami sampai bila bilapun kerana itu adalah perbuatan derhaka yang boleh membawa ke neraka..,

Bagaimana jika suami kita buat silap? Tak solat atau kahwin dengan perempuan lain, apa kita perlu buat?

Tetap kita tak ada hak untuk marah atau tinggikan suara pada suami sampai bila bilapun kerana orang itu adalah suami kita selagi mereka tidak ceraikan kita, maka kita hanya boleh nasihat dengan lemah lembut, tunaikan hak sebagai isteri dan serahkan pada Allah untuk membuat keputusan, di samping itu kita wajiblah berdoa agar suami kita dapat membetulkan kesilapan mereka..,

Kita tak boleh merajuk dengan suami kerana dosa mereka, hak korang sebagai isteri tetap kena tunaikan, jaga makan minum mereka, tunaikan keperluan mereka walaupun mereka hidup derhaka pada Allah! walaupun suami korang mengaku tuhan macam Firaun,, tapi isteri firaun tetap masuk shurga kerana hak isteri adalah khidmat pada suami, faham?

Kerana mereka adalah suami korang dan shurga korang ada dalam ketaatan korang pada mereka tak kira siapa mereka dan dosa mereka..

Sesungguhnya, Isteri yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, maka semua ikan-ikan di laut, burungdi udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanyaberistighfar baginya dan Allah SWT mengizinkannya memasuki surga dari pintu mana saja yang korang kehendaki, apa lagi nak di kata?

Tapi aku tengok zaman sekarang, ramai perempuan yang selamba jer marah marah kat suami, siap tinggi suara lagi sehingga kadang2, yang duduk sebelah rumah pun boleh dengar.., lepas tu berleter kat suami macam ibu yang berleter pada anaknya, tapi suami diam sahaja sebab takut kat bini, apa punya dayus ntah? Kenapa tak tempeleng sahaja perempuan yang mulut leser tu! Selamatkan mereka dari lidahnya di gunting dengan api neraka!


Kalau rasa berat sebelah lagi, cuba rujuk tempat kerja, kalau bos kita buat salah, boleh kita marah dan tengking bos kita,? Kena buang kerjalah nampaknya, kita taat arahan bos setia gila babi, jika bos silap, kita tegur secara lemah lembut..., tapi suami buat silap, tak bertegur dengan suami seminggu apa kes? Ada korang bergaduh dengan bos sampai tak bercakap, tak de kan?

Suami kita bos...ops, sebenarnya bukan boss...tapii raja...ada x sesiapa berani menentang seorang Raja.??


Aku tahu korang dah banyak servis kat suami dan anak anak, dah penat, dah masak, kemas rumah, dan basuh kain baju tapi kenapa nak cakap tengking tengking dengan suami jika suami buat silap?, ingat suami ni anjing ke nak kena salak hari hari.., cuba korang takut sikit kat tuhan, sekali korang mati tanpa keredhaan suami, tak cium bau shurga ler nampaknya.., oh..

Cuba korang cakap pelan pelan dengan suami, dan jika mereka buat salah dan dosa, korang tetap tak ada hak untuk marah atau tinggikan suara pada suami sampai bila bilapun kerana orang itu adalah suami korang selagi mereka tidak ceraikan korang, maka korang hanya boleh nasihat dengan lemah lembut, menasihat sambil menangispun takpe, dan tunaikan hak sebagai isteri lalu serahkan pada Allah untuk membuat keputusan, di samping itu korang wajiblah berdoa agar suami korang dapat membetulkan kesilapan mereka..,

Ini tidak, suami lepak minum teh tarik dengan kawan sepejabat korang berleter, suami tengok bola korang membebel, suami tidur kat ruang tamu tak tolong korang kat dapur korang menyalak macam anjing, lepas tu berangan nak dapat keluarga bahagaia konon, sedang suami hati tertekan tapi sebab lelaki jenis yang tak suka berkongsi masalah, maka korang teruskan membebel hari hari, sedar tak sedar, suami dah kahwin lain baru nak terhegeh hegeh mintak maaf dan bertanya, apa dosa saya bang?

Dosa kau adalah bercakap dengan nada tinggi kat suami!

Dah pergi mintak maaf dekat suami masing masing..Tak payahlah korang nak komplen suami korang pemalas, duduk rumah hari minggu pakai baju cantik-cantik tapi melepak depan TV sambil up date DVD movie.., lepas tu baca surat khabar, ataupun tidur, sedangkan apa salahnya tolong saya masak dan basuh baju?

Oii!! orang perempuan, masa suami korang bujang dulu, dialah kaki lepak dekat luar, mat rempit, kaki wayang, kaki pancing, kaki impak maksima, kaki bola dan sebagainya..
Bila dah kahwin dengan korang, kenalah duduk rumah jaga korang, jaga keselamatan korang, korang nampak jer mereka terbongkang depan TV atau lepak baca akhbar, tapi mereka sebenarnya sedang mengawasi keselamatan rumah tangga, tak percaya cuba korang buat-buat pengsan kat dapur, dah tentu suami korang dengan risaunya hantar korang ke klinik.., serius!

Ini bermakna , korang kena syukur bila suami lepak tak buat apa-apa kat rumah, korang nak mereka pergi mancing atau lepak dengan kawan-kawan kat kedai awek siam pekena tom yam sampai jam 3 pagi? Korang nak mereka pergi karaoke di kelab dandut? Tahu tak nak! Habis tu bila mereka lepak kat rumah, boleh pulak korang membebel macam syaitan!

Sebenarnya duduk di rumah adalah satu mujahadah bagi suami yang banyak kawan-kawan, jadi kurangkan penderitaan mereka dengan biarkan mereka dapat berehat dengan selesa, upah mereka dengan teh tarik dan keropok goreng.., urut belakang suami , dan sesekali gunakan cakar harimau, apa salahnya?,

Korang tahu tak? Antara ciri rumahntangga bahagia, suami lebih suka lepak di rumah bersama isteri berbanding lepak bersama kawan-kawan bujang, atau lepak sorang diri di tepi kolam memancing.. , biar mereka lepak kat rumah tak buat kerja, kerana lepaknya suami dirumah adalah tanda rumatangga bahagia, tau takpe!

Jadi, mulai hari ini, jangan sesekali meninggikan suara pada suami, kerana mereka adalah jalan anda ke shurga.., boleh InsyAllah?

Ok, habis satu bab, aku nak pergi kepada satu bab lagi yang lebeh penting dalam menceritakan bab derhaka secara batin ini..

Begini ceritanya...

Kebanyakkan perempuan memang cukup bagus dalam memberi khidmat pada suami dan anak-anak, rumah kemas, masakan sedap, kain baju berlipat cantik serta bergosok kemas, anak anak pula kelihatan bersih dan dapur serta bilik air sentiasa berkilat menyilaukan pandangan mata...

Tapi dalam hati ada benda tak baik.. Iaitu memberi khidmat dengan sangkaan bahawa suami berhajat padanya..

Sedangkan seorang isteri itu patut memberi khidmat dengan sangkaan bahawa dia yang berhajat pada suaminya, bukan suami berhajat padanya!

Nampak macam takde beza, tapi hasil berkhidmat di sepanjang perkahwinan akan dapat dinilai apabila suami rasa tak best dengan korang sebab korang dalam memberi khidmat, ada sangkaan bahawa suami berhajat pada korang, tak ke hampeh?

Kenapa jadi macam tu?

Begini ceritanya...

Seorang perempuan, yang memberi khidmat dengan sangkaan bahawa suami berhajat padanya.. apabila suami tegur sedikit tentang layanan yang kurang memuaskan, mulalah melenting?, apa abang ingat saya ni orang gaji ke? Abang ingat saya tak letih kerja kat pejabat? Abang ingat abang tu anak Raja?
 Ops, mungkin korang tak cakap macam tu kat suami, 'tapi dalam hati' berkecamuk dengan perasaan macam tu, itu yang di katakan derhaka dalam hati..., dan hasilnya, korang akan buat kerja dengan tak ikhlas sebab hati bengang kerana suami asyik komplen tentang mutu servis korang yang memang teruk!

Masak tomyan rasa macam air panas bergaram, baik Abang makan Mee gee tomyam!

Jadi nak buat macam mana?

Maka korang kenalah memberi khidmat dengan sangkaan bahawa korang yang berhajat pada suami, bukan suami berhajat pada korang, yang mana seorang perempuan, yang memberi khidmat dengan sangkaan bahawa dia yang berhajat pada suaminya.. apabila suami tegur sedikit tentang layanan yang kurang memuaskan, maka dia yang akan minta maaf, tersenyum dan membaiki kesalahan dengan serta merta, yang lebih bagus lagi, kisah seorang wanita yang pertama sekali masuk shurga, yang mana di waktu hidupnya, apabila suami pulang, di hulurnya rotan supaya suami pukul jika ada mana mana servis yang tak memuaskan!

Tapi korang tak perlulah kena hulur rotan.., cukup dalam hati timbul perasaan memberi khidmat dengan sangkaan bahawa korang yang berhajat pada suami, kerana wanita itu mulia dan mencapai darjat yang tinggi di shurga adalah melalui amalan berkhidmat, dan korang dapat memberi khidmat kerana korang ada suami, tanpa suami korang tak dapat nak khidmat, maka koranglah yang berhajat pada suami dalam memberi khidmat yang seterusnya akan menaikkan darjat korang di Akhirat! subhaAllah!

Dan bagi yang tak tahu, sudah banyak hadith yang cerita tentang kelebihan khidmat, Antaranya,
Apabila seorang suami pulang kerumah dalam keadaan letih dan isterinya melayani dengan baik maka mendapat pahala jihad.

Seorang isteri yang menghabiskan malamnya dengan tidur yang tidak lena karena menjaga anak/suami yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba sahaya.

Lepas tu pulak, Isteri yang melihat suaminya dengan kasih sayang, maka akan Allah pandang mereka dengan penuh rahmat.

Kemudian, Isteri yang menyapu lantai dengan berzikir pula akan mendapat pahala seperti menyapu lantai Baitullah.

Lagi? Isteri yang memicit kepala suaminya tanpa disuruh baginya pahala 7 ketul emas, kalau di suruh?dapat pahala 7 ketul perak.

Nak lagi? isteri yang berkhidmat tanpa derhaka dalam hati, mendapat pahala seperti solat selama 12 tahun, lepas tu, isteri yang menjaga solat di awal waktu, puasa ganti cepat cepat, dan taat pada suami, maka Allah SWT mengizinkannya memasuki shurga dari pintu mana saja yang korang suka..

Tak cukup lagi? Korang masak lalu terkena bahang akan di jauhkan api nereka, jemur baju maka 'matahari akan berdoa' keampunan dan akhir sekali korang akan masuk surga 500 tahun lebih awal dari suami dan menjadi ketua bidadari bla bla bla bla.. (panjang nak cerita)

Ok, cukup sampai sini.., moralnya adalah:

Berkhidmatlah pada suami dengan sangkaan yang betul iaitu korang yang berhajat pada suami,...

Kadang kadang cuba korang fikir, apa bezanya korang wanita Malaysia?, berbanding dengan wanita di Negara miskin seperti Bangaladesh, Kemboja, Burma, Pakistan dan lain lain pendalaman di Negara ketiga..

Mereka hidup dalam keadaan letrik tak ada, air kena ambik dari telaga, baju kena basuh dekat sungai, susu kena perah dari tetek lembu, masak roti guna tahik lembu sebagai bahan bakar, tepung kena tumbuk dengan batu.., tidur hanya di atas tanah dan rumah di buat dari tanah liat, dan mereka hidup sepeti ‘hamba’ kepada suami masing masing, lepas tu jika silap mereka akan di rotan, dan malam hari masih ada kerja dari suami kepada isteri, yang mana isteri ..bla..bla....., rumah tiada Astro, DVD, atau kalkulator..,

Cuba korang fikir lagi, kenapa mereka di lahirkan di sana sebagai wanita yang hidup dalam Negara miskin? sedang korang rakyat Malaysia hidup mewah, air keluar dari kepala pair siap dengan penapis lagi, mesin basuh automatic, dapur ada blower, berhabuk sikit boleh vacuum, atas kepala ada kipas dan air cond, TV ada remote, tidur atas tilam empuk, duduk dalam rumah batu, ada internet dan lain2..

Bersyukurlah jadi wanita Malaysia dan bersyukurlah dapat berkhidmat pada suami dalam Negara yang aman ini.., Allah dah takdirkan korang jadi wanita di Malaysia, kenapa nak bersedih lagi?

Bersyukurlah!

Sesungguhnya, isteri yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutuplah semua pintu-
pintu neraka dan terbukalah pintu-pintu syurga. Maka masuklah korang dari mana-mana
pintu yang korang kehendaki tanpa dihisab...

Nikmat mana lagi yang korang dustakan?


A'isyah r.a berkata: 'Wahai kaum wanita,seandainya kamu mengerti kewajipan dirimu terhadap suamimu,..tentu seorang isteri akan menyapu debu dari kedua telapak kaki suaminya dengan mukanya"

Sekian...


Wednesday, March 24, 2010

...Award...Top Blogger 2010...

Besssshhhh nyerrr...dapat award lagi lah...waaa...kali ni my N3 asik ngan Contest n Award je kan...hehehe...tak pe la yg penting kita seme HaPpY...



haaa ni dia ape yg nk kene wat yek...

1. thank n link the person that give u the award

TQ tq TQ tq to Mrs Ecam...sbb sudi menganugerahkan award nie...waaaa...Top Blogger tu...congratezz to me...hik hik hik...

2. pass this award onto 20 bloggers you've recently discovered n think r fantastic

mak uuyaaiiii...ramai nye...hehe...

1. Ateh
2. Kak Maria
3. Kak Efa
4. Zack
5. Kak Pah
6. Kak za
7. Kak Zita
8. Kak Afne
9. Kak Ros
10. Dilla
11. Emyliana
12. Mama naufal
13. Lynn hamzah
14. Fizaqadida
15. Ibu Aufi

huhuhu...rasanye tak sampai la 20 org...takpe la ye...kira ok la ni kan... hehe...abis seme membe opis aku suh amik award nie...so pada kawan2 yg tersenarai ni amik jgn tak amik ye AWARD nie...

...Sleeping Cutie Contest...

Salam...kali nie nak join contest nie lak...asik join contest je kan...hak hak...tak pe la menang ke tak menang ke, biasa la tu...contest ni dr Mama Zakwan...nak join n tuk maklumat lanjut klik sini yer...


n ni la pice tuk contest nie yer....
v
v
v
v
v
v


Nama Anak : Muhammad Rafiq Naufal B.Rosli
D.O.B : 28 Oct 2009
Umur masa nie : 4 bulan 3 minggu...
(: Kiranye baby sy masuk kategori 6 bulan ke bawah la kan... :)
Email : Shazatul@tsssb.com @ shaza3105@gmail.com

Lagu Dodoi tuk anak ibu..afiq...

Ayang ayang iye... Ayang ayang iye...
Bomm anak ibu... Bomm anak ayah...
Bomm elok elok... jangan nakal nakal...
 Ayang ibu ayang ... Ayang ayah ayang...

hihi...erm tu je la...tapi biasanye... memang  zikir je...baru lelap tul2...

ok mama zakwan harap ok yer...

Tuesday, March 23, 2010

...Mommies Blogger Award...

Wahhh...dapat AWARD lagi...besh nyer...

Mommies Blogger Award!

 
This is what you have to do..

1. Thank and link the person who gave you the award..
post the above award in your entry too..
2. List the date of birth of your first child and your following children.. add also their names..

3. Upload a picture of you with your children..

4. For those mommy to be.. your pregnant picture will do..

5. Pass the award to all mommy bloggers you know! Let them know k..
 ..................................................

1. TQ tq TQ tq...to Pn zack...sbb sudi bagi lagi award nie..hehehe...wah tantik la award tu...meriah n ceria...

2. Nama Baby : Muhammad rafiq Naufal B.Rosli
D.O.B : 28 October 2009




Pice Afiq & Ibu...

4. Tuk org pegnen jer...

5. N last...Dengan ini Saya menganugerah kan lagi AWARD ini kepada anda semua kawan2 blogger ku...haha... 

Ateh
Lynn Hamzah
Mama Naufal
WanSenariBiz
Ibu Aufi 
Mrs.Ecam
Fizaqadida

erm siapa lagi yek...klu ade mommies blog2 blogger yg tak dinyatakan nak amik pun tak pe...amik je...yg penting kita mommies @ mommies to be yang BESHHHH...hehe...

...Beautiful Blogger Award...

Waaahhh...lame nye tak dpt Award ni...baru skang ade lik...hihi...


THE RULES
1.THANK & LINK THE PERSON THAT GAVE YOU THE AWARD

TQtqTQ la byk2 kat kawan2 yg sudi bagi ni...ingat kat aku yg tantik n tomei ni ye...haha...tantik tantik tantik...tq lelagi...
&

2.PASS THIS AWARD TO 15 BLOGGER YOU'VE RECENTLY DISCOVERED AND THINK ARE FANTASTIC

So dengan secara rasmi nye, saya menganugerahkan Award ni kepada kawan2 ku yang tantik kiut miut n tomei...

1. Ateh... My best Fren...
2. Kak Maria...My future sister-in-law...
3. Kak Yana...My x Officemate...
4. Fizaqadida...My Blogger fren...
5. Mama naufal...My Blogger fren...
6. Lynn Hamzah...My Blogger fren...
7. Mrs Ecam...My Blogger fren...
8. Ibu Aufi...My Blogger fren...
9. Waaaa...sape lagi nak bagi nie...

Kwn2 blogger ku, klu anda rasa anda BEAUTIFUL...nah amik je AWARD ni ye...Jgn Malu Jgn Segan...Anda Sememangnye Tantik...

3.CONTACT SAID BLOGS AND LET THEM KNOW THEY'VE WON THE AWARD

Nanti derang tau la klu baca nie..hihi...

4.STATE 7 THING ABOUT YOURSELF

Tentang Aku...Bukan tentang Bulan ye...hik hik hik...
1. Aku, Isteri kepada En.lie...Rosli + Nissa = Liessa...

2. Aku, Ibu kepada anak ku yg kiut miut tome lote cuk acam angi...Muhammad rafiq Naufal... sape lg nak puji anak seniri kan klu tak mak bapak nye...hihi...

3. Aku, Seorang yang suka bersukan terutamanye olahraga, netball, badminton n skang bowling...klu zaman sek...aku leh nangis klu tak pat masuk sukan...ingat lg, form 1, mak aku g sek mrh cikgu sbb tak pilih aku...hehe kalakarnye...sbb sek rendah aku wakil sekolah tau...akhirnya dpt gak aku masuk sukan...ye la form 1 cikgu tak kenal aku lg masa tu...hihi...waaa...lame suda ku tak main netball, main bowling, pas tu berjogging n main badminton ngan hubby aku kat ttwangsa...

4.Aku, dulu kurus skang sendiri tengok n faham la ye...berisi ckit jer...hehehe...dulu naik tangga umah 17 tingkat ari2 tak kesah pun...sbb takut naik lif...skang naik tangga 4 tingkat pun dah mengah...dulu aktif bersukan sbb tu kurus...pas tu berenti mendadak tak sukan2 dah, tu badan pun makin tombam...

5. Aku, lebih suka dok umah klu tak de ape2 hal kat luar...tapi klu ade hal atau mende nak beli wlupun 1 brg je, rajin la aku kuar, tapi dlm masa yg sama aku akan berusaha tuk beli brg lebih dr satu tu...hua hua hua...ape2 pun ikut mood jugak la...klu bosan, kuar gak jalan2...hehe...

6. Aku, suka gak masak memasak ni...puas hati masak sendiri dr mkn luar...tapi klu dah penat...erm fhm2 je la...n aku pun bukan la pro sgt bab masak nie, tapi suka la mencuba...waaa...best n nikmat tau bila hubby mkn selere je...hihi...

7. Aku...erm ape lg yek...haaa...dah tentu la aku sorang yg simple mimple...eh bole ke...seboleh bolehnye nak meng happy kan diri je...klu aku suka aku ketawa...klu aku sedih aku nangis, klu aku mrajuk aku moncong...hihi... klu aku marah aku marah la n klu aku mrh sgt pun kadang2 leh menangis...hihi...

org crite pendek mendek jer...aku haaa amik berjele jele...erm tu je la story mory aku..kang sambung lagi...ntah ape lak crite yang kuar nnt...

Monday, March 22, 2010

...Bonding Moment with Opah Contest...

Salam seme...ni nak nak join contest nie lak...lame dah tau sbb ramai kwn2 blogger yg dh join...Contest ni dianjurkan oleh Pn. Apash...so pd kwn2 yg nak join klik sini ye untuk lebih lanjut...



...hadiah nye...


Terima kasih http://syasyacreative.blogspot.com/
kerana sudi menaja hadiah untuk contest ini.



n pice tuk contest nie...
v
v
v
v
v
v

 Nama anak : Muhammad Rafiq Naufal B. Rosli.
D.O.B anak : 28 October 2009
Nama Ibu : Shazatul Nissa Mohd Nordin
Nama Opah/ Atuk : Khadijah
Umur ketika gambar diambil : 1 Bulan lebih.

 Byk nar nye pice opah ngan cucu nye..tapi rasa cam nk pilih pice ni je...yg di amik masa, opah lepas mandi kan afiq...tgk la pice ni, dah tentu opah afiq syg sgt kat cucu nye ni...tambah lak ni la cucu pertama dr anak perempuan opah afiq...hihi...

 k, harap dtrima ye penyertaan ni Pn. Penganjur...

    ...Contest: You & Me - Love Forever...

    Salam...kali nie nak join contest nie...kwn2 yg nak join leh klik sini cepat2 ye...sbb contest nak abis sudaa esok hari...23/03/2010...



    n pice tuk contest nie...
    v
    v
    v
    v
    v
    v
    v


    pice ni amik masa g jln2 kat putrajaya...mula2 ngat nak letak pice kawin...ye la antara syarat nye kata nak pice romantik & penuh kasih syg...tapi alih2 pilih pice nie, sbb bagi sy pice ni dpt mengambarkan kasih sayang kami yang tak terhingga pada permata hati kami...wlupun sebenarnya kasih syg dan kebahagiaan tak boleh digambarkan sepenuhnye dgn kata2 dan perilaku...dan hanya hati yg mengetahui segala galanye...Sayang sangat2 atas anugerah Allah yg dikurniakan pd kami, yg tak ternilai harganye...

    harap leh trima la ye pn pengajur...lebeh2 lak berceritakan...hihi...

    .....U & Me (: My beloved husband & My lovely Prince :) ...Will Always Love Forever.....

    ...Ikan Bakar, Ampang...


    Haa haa...leh tak wat title cam tu...semalam takde keje aku ngan hubby cr keje...keje nye ape...keje bakar ikan...hihi...saje tingin nak wat ikan bakar seniri...tempat pembakar nye dh lame beli...tapi tak guna2 lagi...so smlm secara rasmie nye dah selamat la ia digunakan...

    mulanye beli sbb nak bg opah afiq...sbb dah lame opah afiq request...tapi asik lupa je nak beli...alih2 bile dah beli, opah afiq kata dah beli seniri dah...lame sgt tggu kot tak dpt2 alih2 beli seniri, hihi...jadinye mende tu pun kitorang seniri la yg pakai...

    Pagi2 lg...erm tak la pg sgt dlm kul 9 la jugak...hubby dah kuar g kedai nak beli bahan2 tuk dimasak...dlm plan nak buat ikan pari, kembung n cencaru bakar...tapi bila hubby lik dr kedai yg ade ikan cencaru n pari je...tapi tak pe la, plan tetap diteruskan...

    mula2 aku bersih kan semua ikan2 tu, pas tu ulam ulaman, pas tu hubby lak gaul kan ikan2 tu ngan kunyit n garam...pas tu biar jap...pas tu aku wat dulu sambal blacan n air asam... sbb nak biar ikan tu dulu, sambil hubby main dulu ngan afiq...eee brape byk 'pas tu' daaa...


    mmg dh jadi kebiasaan kitorang klu mkn ikan bakar mmg tak campur lauk lain dah...cukup ikan bakar ngan ulam2, ngan sambal blacan ke tempoyak ke budu ke cencaluk ke, n plus air asam...hihi...tapi kali nie aku wat sambal blacan + tomato je ngan air asam...tapi yg sebenar nye lupa dlm peti ais ade tempoyak..hik hik...


    pas dh siap keje, sambung lak hubby wat keje nye...aku lak rehat n dok jaga afiq...hehe...hubby yg bakar ikan...mula2 bakar arang...dah siap, bakar ikan pari dulu baru ikan cencaru...nak tau bakar ikan kat ne...umah kitorang kan tak de branda...jd nye bakar je kat sinki tepi tingkap dapur nie...huahuahua...


    masa bakar ikan ni aku ngan afiq dok dlm bilik je...sbb kipas atas tutup...klu dok dpn nnt tebakau kitorang... klu tak tutup kipas lak nnt abis 1 umah merebak asap...tapi sib baik ade ezos fan...tak la bebau sgt asap sbb terus kene sedut kuar...


    n last, ni la hasil nye ikan bakar yg hubby ku masak...ermmmm...cedap...puas sungguh mamam ikan pari...


    n ni la tempat nye yg berjasa menghasilkan ikan bako...pas nie leh try lak bako ayam lak ke...daging lak ke...hik hik hik... erm nasib la tinggal kat umah atas nie...klu dok bawah...mesti mcm2 leh buat kan...cam org lain... kui kui kui...so sape nak order ikan bakar ampang, hubby aku buat meh la tempah yer...ahakkssss...hihi acah je... mkn seniri leh la wat...

    "Ya Allah semoga dipermudah kan Urusan Kami Suami Isteri untuk memperoleh Rumah Idaman kami Sekeluarga...AMIN..."

    Sunday, March 21, 2010

    ...Jalan2 kat Putrajaya tengok belon panas...

    Ptg semalam g jalan2 kat putrajaya tgk belon...tau pun sbb baca status kwn2 dlm fb, mula2 terbaca kak v nye status, kata ade belon panas kat putrajaya..pas tu jumpa lg status yg sama...pas tu ape lg, dlm kpale dh berlegar plan tuk ptg nnt...tggu hubby lik keje je la nak ajak g sane...alih2 bila hubby dh lik keje, trus bgtau nak g sane, hubby pun ok jer...

    ermm kat kul 5 gak baru gerak...ni gara2 tgk cite lame la nie...cite omputih dolu2, wonder women...haha...mase ondeway tu ari ujan...ngat kat putrajaya ujan gak tapi tak ujan pun...sampai sane jln sesak la jugak...mula2 g dataran, snap pice ckit2...pas tu baru gerak nak tgk belon...alih2 tgk dlm kete je...sbb nak ke tempat tu jln jem n parking pun susah...jln pun slow je...n kebetulan masa tu pulak belon baru nak naik...so tgk je la n snap pice pun dr dlm kete je...

    ni la antara pice2 kat sane ye... layanzzzzzzzzzzzzz...


    posing anak beranak...hihi...


    posing lagi...afiq waktu ni tak de mood la pulak...ngantuk je muka...tapi mmg ye pun...masuk kete, terus nak bommm...


    haaaa...ni la antara pice yg dpt di snap oleh hubby...dr dlm kete je pun...tu yg x terang...1 je yg terang n yg besor tu hubby snap masa kete tgh berenti jem..bukak cermin kete, zoom baik punyer, n snap...wah suke la pice nie...kebetulan belon lalu mmg kat atas kete...mendongak la hubby snap...


    erm yg ni pun snap dlm kete...sian hubby, sambil bawak kete sambil tu snap pice...jgn tiru tau asik nie...hihi...tapi bila tgk keliling rupanye ramai yg snap pice dr dlm kete...patut la kete gerak slow...

    pas dah tgk belon, afiq lak bom je...kitorang pun balik la...haha...leh tak g sane rasanye tak sampai pun 2 jam...hihi...sesaje jln2 amik angin kat putrajaya...nak jln lelebih pun tak leh, sbb afiq nak bomm...

    pas tu sampai kat pandan indah g mkn jap...ngat nak g tesco, tapi cam malas terus la balik umah....erm pas tu xtvt pe lagi... xtvt merehat kan bdn laa...hihi...

    Saturday, March 20, 2010

    ...Tag 8 la pulak...hihi...

    hehe...tag lagi...erm tapi tag ni lain la pulak...gini lak caranye...senang je...

    TAG RULES:
    1. Go to your photo files…Select the 8th photo folder.
    2. Select the 8th photo in that folder.
    3. Post that photo along with the story behind it.
    4. Then challenge 8 blogging friends to do the same!


    alamak...ni ker...haha...pice ni tak penah publish pun...ni la pice yang terpilih tuk tag 8 nie...hihi...pice ni di amik masa lik dr umah opah atuk, nak lik ke ampang...dr opis, ke sentul, lepas dah mam, lik la ampang...ari tu lik ampang awal la gak, cerah lg...selalu lik dr sentul lepas maghrib...afiq pun dh bom selalunye time tu...tapi disebab kan ari tu cerah lg, afiq tak la bom, lepas dah puas main lompat2 dlm kete, pas tu afiq merengek...nampak mcm dh ngantuk, tapi bg nenen dulu...tapi yg klaka nye, dlm nenen tu mata afiq meliar mandang ke luar tingkap...ayah afiq pun snap la pice ngade afiq nie, masa tgh berenti kat trafic light...wat saje2 je...hihi..ibu betul kan bdn afiq, tapi afiq tetap gak nak pandang luar sampai la kat umah...sudah nye sampai umah pun main lg...kat kul 9 mlm gak baru afiq bomm...erm tu je la rasanye...hua hua hua...

    8 org yg di tag ialah.. 


    1. Ateh...  
    2. Kak Maria...  
    3. Kak Pah...  
    4. Kak Za...  
    5. Kak Zita...  
    6. Emy...  
    7. Mama Naufal...  
    8. Lynn Hamzah...
      haaaaa...ape lg...jawab la ye buat la ye kwn2 tag ni...mengisi masa lampang anda...hehe...

      haha...langsai ye kak afne...berehhhhh....

      Friday, March 19, 2010

      ...FanTaGHiROLyNN CONTeST ~ AKSi TePuNG GOMAK Si MaNJA ~...

      Salam Kwn2...Kali ni nak join contest ni...saje nak mencuba try test...hihi...contest dr fantaghirolynn...klu nak join n tgk syarat2 nye leh klik kat SINI yer...

      Contest ni bermula dr 17 Mac hingga 14 April 2010...ade masa lg kwn2...jom join...

      Dan 
      ..v..
      ..v..
      ..v..
      ..v..
      ..v..

       ni la pice tuk contest nie...harap leh trima la ye...nak cite ckit pasal pice ni...

      Pice nie di amik masa Afiq lepas mandi...masa Opah nak nak ubuh bedak kat muka Afiq, tgn Afiq yg tgh main2 terkene tgn Opah...abis bedak jatuh kene pipi Afiq...pas tu dtg si MakCu Afiq terus gatai kacau Afiq...dia calit2 kan bedak kat muka Afiq...Ibu pun tak leh nak tolong Afiq, Ibu leh tolong snap pice je...hihi...tgk muka Afiq...mcm ceti mintak utang je...kan ceti dolu2 ade calit kan bende putih cam tu kat dahi derang, cam dlm filem P.Ramlee...hihi...erm tgk la muka Afiq yg tensen...hehe...


      Nama Saya : Muhammad Rafiq Naufal B.Rosli
      Umur Saya Masa Ni : Baru je 2 bulan...

      K la, harap puan penganjur sudi trima penyertaan nie yer...jom kite reramai memeriah kan lg contest nie...

      Wednesday, March 17, 2010

      ...Kawin member kat sentul...


      ni cite ari ahad lepas...sabtu dah berjalan seharian..ahad pun jalan jugak tapi tak la jauh mane pun...hihi...g kenduri kawin member sekolah merangkap member kolej...

      aku dulu 1 kelas ngan alang fariza nie...masa sekolah kitorang ade group yg panggil nama guna adik beradik...along, angah & seterusnye la...alang group lain n aku pun de group lain...tapi agak rapat gak la mase tu sbb 1 kelas...

      alang ni kawin ngan org sabah bah...jauh tu...kat kk rasanye...bercinta dr zaman study kat kolej lagi...mcm2 dugaan derang sbb dok jauh la katakan...tapi alhamdulillah bersama juga akhirnye...

      ni antara pice yg sempat di snap...


      ni ngan kwn2 1 kolej...tapi ramai yg tak dtg la..huhu...sonok dpt jumpa balik kwn2 lame...membe aku yg tangkap pice be2 tu...erm lg lame tak jumpa...lepas abis study tahun 2005 baru skang jumpa lik...dia la org yg aku suke kacau klu kat bilik hostel...suka tarik tilam n goyang kan katil 2 tingkat tu klu dia dok kat atas...punye la takut si haifa nie...hahaha...haifa klu ko baca blog aku ni jgn mara haa...sorry ye pasal dolu2 tu...hehe...kenangan beb...nakal kan aku...hua hua hua...


      yang ni lak ngan kwn2 skolah...ramai gak la dr dak2 kolej aku yg dtg wlupun perempuan je...hehe...dgr cite nnt ade reunion bulan 5...erm tak tau la free ke tak time tu...erm tgk tu afiq pun inteprem dlm pice...haha...

      lepas lik dr kenduri alang fariza, terus g umah mak...dah kata dekat kan...kat sentul...lg pun hubby keje kat pwtc...matta fair kan abis ari tu...

      yg ni lak pice si izzul, anak buah ku yg nakal...hua hua hua...tgk la mulut dia merah gara2 mkn kek hantaran yg nina bagi... aku mkn ckit je...sbb manis gilo...hihi...


      alih2 tggu hubby nye hal...dekat kul 12 gak sampai umah...huhu...ni gara2 org matta fair tu tak tutup kedai la nie...hihi...lame gak la hubby aku nak tggu derang abis ber internet...hua hua hua...

      Tuesday, March 16, 2010

      ...Jalan2 ke Melaka pulak...


      Ni n3 sambungan lagi dr bertunang, jln2 kat tanjung emas...n skang dari Muar Jalan2 ke melaka pulak...lepas je setel seme hal bertunang kat umah nina...dlm kul 4 lebih gerak la ke melaka...tapi sorang tinggal, pendi tak ikut g melaka, dia nak balik keesokan hrnye dgn kwn2 yg dtg dr kl...sbb diorang nak lepak dulu kat sane...nuar pun tak ikut la jugak sbb dia nak lik JB...

      masa nak g melaka tu ujan punye la lebat...agak2 dh rede ckit baru gerak...pas tu singgah esso, masing2 tukar baju biasa...hehe...waaa bole lak cam tu kan...main redah jer...mase dlm perjalanan pun ujan jugak...sampai melaka pun ujan tak berenti lg...masih ade saki baki ujan...tapi kitorang redah jer...sbb niat g sane ade 2 mende je nak buat...hehe...nak naik Menara Taming Sari ngan nak naik Melaka River Cruise...

      sampai sane teus g beli tiket menara taming sari...rege??? aduyai...10 hengget 1 kpale...tapi nak naik nye pasal, bayo je la...ade la kot dlm 15 minit...mmg best la...nampak pemandangan kat melaka tu...tapi dh  gelap ckit, sbb ujan...tapi mlm pun derang kata cantek...sbb penuh ngan lampu2...


      aku pun nak gak berposing kat atas nie...afiq mesti pelik,, apsal lain mcm je tempat nie...hehe...berpusing pusing je...


      ni la antara pemandangan yg sempat hubby snap...cam gayat ade gak mase mula2 naik tu...tapi bila dah berenti n berpusing pusing je, tak de la rasa ape sgt...


      ha lg 1,mmg derang ni buat duit la...masa nak naik tu derang ade amik pice...wlupun kitorang taknak...bile dah amik n trun dr menara, kuar je kat pintu dah ade tampal gambar kitorang kat white board...abis dh nampak pice ade kan...takkan nak tinggal pice kat ctu...beli jugak la...tapi yg tak tahan nye rege sekeping tu...tau brape? 35 henget...dasat nye mahal...gambar tak de la beso mane pun...rasenye saiz 5r atau 6r je kot...pas tu ade edit2 ckit...pas tu org yg amik pice tu main snap jer, tgk la muka masing2 semenye tak bersedia lg...huhu...


      ha ni la pice menara taming sari ngan melaka river cruise...erm pice ni amik dr cik google yer...saje nak kasi tayang jugak...


      kitorang naik melaka river cruise ni mlm...sbb ayah kata mlm lg menarik & cantek... mak ayah ina dah penah naik, tapi kali ni nak bawak kitorang yg tak penah naik ni lagi...mmg cantek la...tapi masa mula2 dtg kat ctu, derang tutup kejap sbb ujan, pas tu g kejap jln2 kat area kraftangan sementara nak tggu ujan rede...

      naik tu takut jugak, air berkocak kocak...pas tu berselisih ngan bot lagi la berombak dibuatnye...naik bot tu ade la dlm 45 minit, siap ade penerangan lg sepanjang perjalanan patah balik ke jeti tu...lame gak la...n rege tiket pun 10 hengget jugak 1 kpale...


      pas tu dah abis balik la...on de way ke kete amik gambar dr luar kat muzium kapal nie...nak masuk tak leh la lg pun dah mlm sgt...lg pun dlm tu kan seme brg2 lame, tak elok bawak baby org tua2 kata...

      alih2 jln2 nye pasal kat kul 12 gak baru sampai umah...trus lik ampang sbb ina naik kete ngan along pulak...mkn mlm pun beli kat ampang je, tak singgah mane2 pun kat highway tu...lepas dah siap kan afiq tukar baju  seme, mkn nasi goreng, pas tu tido la...hehehe...penat mmg tak hengat nye la...

      tapi sronok sbb sekali sekala kuar jalan2...haaa...abis sudaa cite ujung mggu ari tu...

      ...Jalan2 kat Tanjung Emas Muar...


      haa...ni kesinambungan dr n3 bertunang ye...sebelum g umah nina, kitorang seme g jalan2 dulu kat tanjung emas ni...ni kiranye area tuk org lepak kot kat sane...kat situ siap ade jeti lagi klu org nak ronde2 naik bot pusing sungai kot...hihi...

      k la layanzzz la pice2 ni ye...


      ni masa sampai bandar muar, pas lepak kat hotel, dlm kul 12 lebih gerak lak ke tanjung emas...c de krete...hehe...tu la dia 7 bijik kenderaan yang mengakut org2...hua hua hua...


      posing time...sampai je trus nak snap2 pice...


      posing lagi...kat dorian beso lak tu...huh puas mkn klu dorian beso cam tu...


      ni lak gambar pemandangan kat sane...tp pice jeti tanjung emas tu hihi...tq to cik google ye...leh lak lupa nak amik pice jeti tu...


      ni kat jeti tanjung emas la...tak kemana pun...sampai trus lepak kat ctu...mkn ringan2, minum2, amik gambo pastu nak dekat kul 2 gerak ke umah nina tuk majlis bertunang...
       
      pas ni N3 lepas majlis bertunang gerak ke melaka pulak...tungguuuuu...